14. detsember 2011

Pikalt haudunud seakülg sinepi-õuna marinaadis

See on üks äraütlemata armas retsept, mis jõudis minuni sama inimese kaudu, kes mulle piprahärja retsepti avaldas.
 

Armas on see retsept just seepärast, et minu kätte on usaldatud kellegi kodune mõnus väike saladus, mille tulemuseks on imeliselt maitsev seapraad. Oleme päris mitu korda seda liha teinud ning iga kord mõnust mõmisenud. Seekord valmistasin seda seaküljest, kuid sama hästi sobib ka seakael või abaliha. Liha peaks olema läbikasvanud, ikka selline külluslik :)


Väidetavalt on minuga retsepti jaganud autor selle koosluse ise välja töötanud katsetades koduse õunamoosiga (mida õunarikastel aastatel kipub ikka natuke liiga palju riiulitel olema). Kodused ja tuttavad maitsed selles lihtsas toimivas koosluses moodustavad imeliselt mõnusa maitsekombinatsiooni.
Marinaadi tuleks liha panna eelmisel päeval.
Liha ise valmib järgmiste koostisainete toel:
1,5 kg liha
0,5 l purk mitte väga magusat õunamoosi (poes müüdav õunakaste peaks ka sobima)
ca pool tuubi Põltsamaa kanget sinepit
6-7 küünt küüslauku
soola ja värskelt jahvatatud musta pipart
Omalt poolt lisasin ka veidi jahvatatud pomerantsi jõulusema maitsenüansi andmiseks.
Sega marinaadi ained kokku. Aseta liha marinaadi sisse ning lase 1 ööpäev maitsestuda. Kui kasutad kamaraga tükki, lõika kamarasse ruudukujuline muster.


Võta liha enne küpsetamist paariks tunniks toatemperatuurile. Aseta liha ahjupotti, võid lisada veel veidi vett ning küpseta kas 180 kraadi juures ca 3-4 tundi kaanega kaetult või siis madalamam temperatuuril (nt 120) ja siis mõned tunnid kauem. Mina kasutasin Slow Cookerit ja küpsetasin 77 kraadi juures ca 10 tundi. Imeliselt pehmeks küpses. Kondid kukkusid välja tõstest liha küljest lihtsalt klobisedes potti tagasi :) Viimases osas tõsta ahju kuumus 210-220 peale, eemalda lihalt üleliigne marinaad (see hakkab muidu kõrbema) ning pruunista ilma kaaneta liha pealt kaunilt pruuniks ca 10-15 minuti jooksul.
Lihast järelejäänud marinaadi võib läbi sõela ajada ning siis rammusa koorega segatult moodustub sellest väga maitsev kaste liha juurde.
Kõrvale sobib pakkuda loomulikult hooaja toitu ehk hapukapsast, mis meil oli seekord Põltsamaa Kuldsega hautatud.
Suured-suured tänud retsepti autorile-jagajale minu poolt!

Paleoretsepti puhul kasuta õunamoosi asemel keedetud õunapüreed, mis on meega magustatud. 

29 kommentaari:

Anonüümne ütles ...

Mina teen seda head asja siis, kui antoonovkad valmivad, teised sordid pole nii aromaatsed.
Panen lihatüki potti, määrin pealt korralikult mee ja kange sinepi seguga ning ümbritsen antoonovkaviiludega. Liha alla olen pannud paksud sibula- ja sellerirattad. Mulle meeldiks, kui lihal oleks veits kobedamalt pekki, aga tänapäeva sead on liiga taiks aretatud :/ :)

Tuuli ütles ...

Anonüümne - antoonovkad on muidugi supermõnusad kaaslased ühele korralikule seapraele. Kogu see tegevuskäigu kirjeldus on äärmiselt hõrgutav - mesi, sinep, õun, köögiviljad.... Super! Tänud ideed jagamast. Ja modellimõõtu sigade osas olen ka nõus :)

H ütles ...

Ei tea, kust sellist mõnusat seakülge leida võib? Kas ainult turukaup, või võib ka poest leida?

Tuuli ütles ...

H - mina soovitaksin ikka kui vähegi võimalik turult seakülge hankima minna. Need pakendatud variandid poes ei lase korralikult hinnata liha kvaliteeti. Turul saab liha ikka igast küljest vaadelda ja täpselt välja valida, kui kihiline ning milline on taiste ja pekiste kihtide vahekord.

H ütles ...

Tänan Tuuli - suu jookseb vett selle postituse nägemisest peale ja peas vasardab vaid üks mõte, kust sobiv lihatükk saada! Teen ära ja annan teada, kuidas õnnestus. Seniks aga pean ühe tüki lambaga ühele poole saama ..

Anonüümne ütles ...

see oli imehea

Tuuli ütles ...

Anonüümne - olen täiesti nõus, et tegemist on suurepärase kooslusega. Ja seda tänulikum olen selle retsepti jagajale Kristelile, tänu kellele on kõigil soovijatel võimalik seda mõnusat liha ise kodus valmistada.

Anonüümne ütles ...

Ma alguses suhtusin sellesse retsepti eelarvamusega, sest õunamoos ja sinep koos kõlavad üsna kahtlaselt.

Kuna retsept tundus siiski huvitav olema, panin üleeile aga liha marinaadi ja eile õhtul sai sellest lihast õhtu nael- milline mõnus kooslus, nii mahlane, maitsev ja pekk lausa sulas suus! Kõik külalised kiitsid ja nõudsid uut portsu! Uskumatu! :)

Kersti

Tuuli ütles ...

Kersti - hästi vahva, et see võrratu retsept meeldis. Meil on see ka alati kõigi lemmik ja seda tänulikum olen retsepti autorile, et ta raatsis oma hittkooslust blogis jagamiseks avalikuks anda :)

Anonüümne ütles ...

Tere.
Mul selline küsimus kuidas valmistate seda Slow Cookeris ? Kas pruunistate eraldi pärast ahjus üle? Sain alles selle aparaadi ja ei oska seda kuidagi kasutada. Kas pean lihale eraldi vett ka poti põhja lisama. Retsept tundub ahvatlev, tahaks järgi proovida.

Tuuli ütles ...

Anonüümne - Slow Cookeris tehtud liha võib hiljem tavalises ahjus kõrgel kuumusel kiirelt krõbedaks küll küpsetada. Muidu aga peaks poti põhja veidi vedelikku (selle roa puhul sobiks hästi ka näiteks õunamahl või õunamahla-puljongi segu). Vedelikku võiks olla mõned sentimeetrid. Slow Cookeris tuleb see liha muidugi tõeliselt suussulav. Ja siis vel see väike soovitus, et küpsemise ajal on soovitav SC kaant mitte liialt paotada või kui kaant tõsta, siis peaks kogu küpsemisajale kohe ca 20 minutitlisama. Kaane all vaikselt higistades tekib ka küpsemisprotsessis endas piisavalt niiskust, mis jääb kõik kaane alla. Edukat katsetamist!

Anonüümne ütles ...

Mul on plaanis teha selle retsepti järgi siga aga samal ajal oleks vaja ahju visata ka üks seast veidi pisem lambatükk. Kas lambale sobiksid samad kraadid või peaks kuidagi muudmoodi ajama seda asja?

Tuuli ütles ...

Ma arvan, et lambale peaksid need tingimused ka päris hästi sobima. Seega võiks lamba sinnasamasse sobitada ning siis lihtsalt jälgida - kui on väiksem lambatükk, siis võib juhtuda, et ta saab lihtsalt tiba varem valmis :)

lepapoiss ütles ...

Sai proovitud. Kondita peekoniga, ajaliselt sai varem küpseks, kuna oli suht õhuke. 120 kraadi. Tõesti mõnus maitse ja pehmus. Ainuke häda, et vaja varsti teist praeahju, piduettevalmistuses jääb jänni, kui 2 kringlit, soolased Ehavere kuklid, kartulid ja muud asjad kõik teha. Puuküttega ahi on ka, aga seal on kütmise järel temperatuur kõrgem... Nii et ikkag teine ahi juurde.

Tuuli ütles ...

See marinaadi maitsekooslus on üsna universaalne ja kondita peekoniga võis see ka igati nauditav olla. Kaks praeahju on muidugi puhas luksus. Eks isegi olen sellest unistanud, kui jälle graafikut välja töötan, kuidas 5 ahjus valmivat toitu esmases värskuses ja soojana lauale kanda. Eriti, kui kõik viis küpsevad erineval temperatuuril :)

lepapoiss ütles ...

Noh, mul köögis ruumi on.

getter ütles ...

Proovisin eile ära, väga mõnus õunamaitse ja kaste tuli ka vahukoorega segatuna väga hea. Sinepimaitse oli üllatavalt nõrk (kuigi panin peaaegu terve tuubi), ent ehk oligi nii pisut parem. Ja kõrvale valmistasin ahjukartulit, -kaalikat ja -porgandit.

Veel teeksin komplimendi blogi kohta üldiselt. Mõnusalt soe ja familiaarne ning tulvil ilusaid pilte, maitsvaid retsepte. Minu lemmik! : )

Tuuli ütles ...

Getter - tore, et see kooslus meeldis. Olen ise samamoodi alul imestanud, kuidas muidu nii kange sinep peale küpsetamist justkui õhku haihtub. Ja suured-suured tänud komplimentide eest. Võtab kohe punastama :)

Eve Mägi ütles ...

Tehtud - super!

Mulle jäi retseptist pisut segaseks, kas ahju tuleb panna koos marinaadiga või mitte. Mul läks koos marinaadiga ja sellest tehtud kaste pärast oli täiesti imeline...
Mina küpsetasin 140 juures 6t. Aga tegelikult oli liha juba 4 tunniga pehme - siis sai üks proovitükk lapse tungival nõudmisel lõigatud. Igaljuhul suured tänud!

Tuuli ütles ...

Eve, nii tore, et meeldis. Ja tegid kõik väga õieti ehk siis ahju läheb koos marinaadiga, sest sellest tuleb lihtsalt IMELINE kaste :) See küpsemisaeg sõltub ka nii lihast kui ahjust. Nii et igaüks leiab täpselt oma kõige-kõigema valemi :)

Anonüümne ütles ...

Tänud toreda blogi eest!
Küsiks paari asja nii kindluse mõttes:)
See marinaad sobib vast ka sea tagatükile?
Kas küüslauk läheb marinaadi purustatult?

Tuuli ütles ...

Tore, et blogi meeldib ja inspireerib.
Seaküljest ja marinaadist rääkides, siis selline kombinatsioon sobib küll väga hästi erinevatele sea tükkidele ning küüslauku tuleks lisada kas hakitult (nagu mulle meeldib teha) või purustatult.
Mõnusat katsetamist!

Anonüümne ütles ...

Praad tehtud ja tõesti oli väga maitsev. Aitäh!

Tuuli ütles ...

Anonüünme, tore, et maitses :)

Anonüümne ütles ...

Ahvatlev leid, kindlasti proovin järgi.
Minu enda viimase talve avastus oli sealiha koduses õunveinis. Selles pruunistasin liha koos sibula ja küüslauguga ja valasin üle koduse õunaveiniga. Lisaks loorberit ja mõned pipraterad. Ja hautada kaua ja madalal kuumusel, tulemus jäi parem paksupõhjalises potis pliidil, ahjus nii hea ei olnud. Lõpus võib lisada veel ube ja seeni, kõrvale kartul. See kodune õunavein jätab mõnusa karamellise maitse.

Ave

JLL ütles ...

Tere,
Kui ma teen seda rooga slow cookeris, siis kuidas ma selle pealt krõbedaks ja pruuniks saan? Kas tõstan mingi hetk ahju grilli alla?

PS! Aitäh põnevate slow cookeri retseptide eest :)

Tuuli ütles ...

JLL, täpselt nii. Slow cooker kahjuks ei pruunista, seega tuleks krõbedat koorikut tekitada ja pruunistada ahjus. Kõige kiiremini saab seda teha eelkuumutatud ahjus ja grillelemendi all. Siis võib otse SC-ist tõstes kohe ahjus krõbeda koore ka peale tekitada.

Anonüümne ütles ...

Tere Tuuli!
Kui palju te 1,5 kg liha marinaadile umbes soola panete?
Soovin täna liha marinaadi panna, kuid mul on alati soola lisamisega mure.

Tuuli ütles ...

Panen soola üsna tunde järgi, aga selle koguse peale umbes 1-1,5 tl. Loogika on see, et juurde saab alati panna ja mulle kohati meeldibki valmis toidule veidi häid soolahelbeid peale puistata :) Muide, valdav osa valmistooteid on minu maitse järgi veidi liiga soolased, seega väga soolase toidu sõber ma paraku ei ole ehk siis maitse-eelistused on erinevad.