24. november 2011

Vaasa ämma kuldkala

Esmalt olgu kohe ära öeldud, et kust mujalt see lihtsalt võluv ja võluvalt lihtne roog ikka pärineb, kui mitte kalasõprade piiblist ehk Koržetsi Kalaraamatust. Kahjuks ei ole retsepti juures selgitust, kust pärineb selle toidu nimi. Tuletame siis, et ju kellegil oli ämm, kes elas Vaasas ja kellel oli üks legendiks saanud lõheretsept, mis ämma juurest käsikirjalisena ringlema läks. Igal juhul hea, et läks!


Mina olen seda kala ikka päris sageli teinud. Hea lihtne valmistada ja siis on tükk aega mõnus leivapealne, suupiste või salatikomponent kapist võtta. Hästi mõnus on see kala näiteks koos avokaadoga salatis: kreemjas ja mahe avokaado koos üsna särtsaka marineeritud lõhega sobitub väga ilusaks koosluseks.


Retsept ise siis selline lihtne:
300 gr lõhefileed
1 dl oliiviõli
1 tl jahvatatud pipart (võib varieerida nii valget, rohelist kui rosé'd, algretseptis oli rosé)
1 sl mett
1 sl meresoola
5 küüslauguküünt noaseljaga lamedaks surutuna ja kergelt hakituna
1 sidruni mahl
1 sl 30%-list äädikat
ohtralt hakitud värsket tilli
* võid vahelduseks teha ka näiteks laimi ja koriandriga varianti (sidruni ja tilli asemel) ning lisada veel veidi tšillit. Tulemuseks on kerge Aasia-nüansiga ämma kuldkala.


Lõika fileerimisnoaga lõhe õhukesteks viiludeks. Sega marinaadiained. Laota kausi või säilitusnõu põhja veidi marinaadi ja lao sinna peale üks kiht lõheviile. Sinna peale kalla jälle marinaad ja lao uus kiht lõheviile. Korda tegevust seni, kuni kogu lõhe ja marinaad on ära kasutatud.
Parim alates järgmisest päevast.

10 kommentaari:

Kristiine ütles ...

Pildid panevad kõhu korisema ja suu vett jooksma!

Tuuli ütles ...

Kristiine - tänud! Proovi kindlasti ise järgi. Vähese vaeva ja tibakese kannatuse krooniks on üks tõeliselt mõnus kalaamps.

Ragne ütles ...

Mul laps praegu ütles neid pilte nähes - oi-oi:) ... ma olen nüüd kindel, et homme soovitakse just sellist kala süüa.

Tuuli ütles ...

Ragne - vot selline laps teeb küll kadedaks. Minu poegade trio ei kavatse kala söödavate toitude hulka veel liigitada. Minu meelehärm sellest on mäekõrgune ja mitte et ma neile ei pakuks... Siinkohal ei lohuta isegi see, et endale jääbki rohkem :)

ilse ütles ...

See oli aastaid tagasi minu köögi hitt:) ikka seesama Koržetsi raamatust leitud retsept. Aga meil läheb sinna sisse kindlasti ka porrulaugu rattad. Ja see on üks väheseid toite kus ma kasutan porrulauku ja minu arvates sobib see sinna suurepäraselt.
Oeh, ajasid isu peale, peab kala koju tellima:D

Tuuli ütles ...

Ilse - porrulisand, nagu ka raamatu retseptis, on tõesti väga mõnus. Mina teen ka kord porru või sibulaga, kord jälle ilma. Samuti on põnevad katsetamised erinevate ürtidega. Nii et siinkohal tuleb soovida vaid katsetamisjulgust ja mõnus-mõnus suutäis on hiljemalt järgmisel päeval olemas :)

Voisula ütles ...

Väga isuäratava kala! Pealkiri viitab Vaasale, üks Vaasa linn asub Soome läänerannikul. Kui see on see Vaasa, siis on ämm sealt pärit.

Tuuli ütles ...

Voisula - olen üsna kindel, et see Vaasa ämm on just sealtsamast Soome lääneranniku Vaasast pärit olnud. Vähemalt ei tulnud mul endal küll ühtegi muud varianti pähe. Nii et suure tõenäosusega täitsa Soome päritolu roog. Väga maitsev ka, sealjuures:)

Anonüümne ütles ...

Originaalis meresoola 1sl, mitte 1tl

Tuuli ütles ...

Anonüümne, tänud tähele panemast! Näpukas tõesti sisse lipsanud.