23. august 2011

Kабачковая икра ehk suvikõrvitsast üks mõnus vürtsikas salat

Vahel on ikka kulda väärt otselink slaavi kogukonna - täpsemalt köögi - esindajaga. Minu armas inspiratsiooni- ja ideedeallikas on Naša, kes on imetore inimene ka siis, kui ta köögist välja tuleb. Päritolult Peipsiäärsete vanemate tütrel on tema kodus riiulil minu jaoks hindamatu väärtusega retseptide kogu. Ja ta ei ole üldse kade ning jagab suurima heameelega oma perekonna uuemaid ja vanemaid reliikviaid.


Olen juba aastaid olnud sõltuvuses Naša tehtud hoidistest. Minetades igasugu au- ja häbitunde, lasen endale Našal külas olles perenaisel tarida välja hoidiseid ja naudin neid hetki kõikvõimalike kabatšoki ikrade, marineeritud tomatite-paprikate ja muu väärt kraami keskel. See hoidiste koolkond erineb väga selgelt meile harjumuspärasest ehk Eesti hoidiste koolkonnast. Ei pea vist lisama, et mulle Slaavi juurtega hoidistamisloogika meeldib.
Nüüd, paar päeva tagasi, jagas Naša minuga üht suvikõrvitsast tehtud vürtsika hoidise retsepti, mille nimi vene keeli siis кабачковая икра.
Hästi maitsev on see ikra. Selline terav, vürtsikas ja magus üheaegselt. Ning mis eriti tänuväärne - selle abil saab ära realiseerida päris hulganiselt suvikõrvitsat, mille uputus on nüüd saabunud.


Retsept ise on selline, et vaja läheb:
3 kg suvikõrvitsaid, riivituna
300-500 gr tomatipastat (seda kraami tasub tuua Keskturult, kus müüakse seda juustulettides ja kaaluga. Selline hea tugeva maitsega ja olematu hinnaga tomatipasta. Sama maitsega on ka näiteks M&S double concentrated tomato purée, mis on hinna poolest paraku kordades kallim. Tavaline supermarketi tomatikaste - nt Itaalia päritolu -on lahjem)
1 klaas suhkrut
1 klaas õli (mina panin vähem, ehk umbes 1 dl)
2 spl soola
5-6 tšillipipra kauna
1-1,5 klaasitäit küüslauguküüsi riivituna või hakituna (minul oli 2 suurt Tartumaa kandi värsket küüslaugupead)
Tilli, peterselli, koriandrit
Mina lisasin omalt poolt veel 1 spl äädikat ja 1 tl jahvatatud musta pipart.



Tee nii: riivi suvikõrvitsad ning keeda neid umbes 15 minutit, siis lisa tomatipasta, küüslauk, sool, suhkur, hakitud ja seemnetest puhastatud tšillipipar. Soovi korral ka äädikas. Keeda ca 20-30 minutit. Lisa veel jahvatatud must pipar ning soovi korral endale meelepäraseid ürte. Kontrolli maitseid, vajadusel lisa veel soola-suhkrut-haput. 


Kalla steriliseeritud purkidesse ning kaaneta.
Sobib hästi lihakõrvaseks salatiks, niisama ampsuks või ka suppidele maitseerksuse andmiseks. Koorega segades saab maitsva kastme ja üldiselt tuleb ise leidlik olla kasutusvõimaluste leidmisel :)

12 kommentaari:

Karmen ütles ...

Mina teen sarnast hoidist juba paar aastat. Kogused on peaaegu samad, ainult tšillipipart ei pane ja keedan suvikõrvitsa pehmeks ning võtan tulelt ja lisan küüslaugu. Küüslauku enam ei kuumuta. Super hea on ka niisama röstsaial.

Tuuli ütles ...

Karmen - nii ta kipub olema, et head asjad ringlevad veidi erineval kujul käest-kätte. Mulle muidugi meeldis hästi see tuline tšillimaitse ka, aga ma olen ka kesmisest suurem tšillisõber :) Röstsai on väga hea mõte!

Anonüümne ütles ...

Tänan, tegin järgi, just sai purki. Tshillit panin isegi rohkem, see magus-terav maitsekombinatsioon koos küüslauguga on ikka väga hea. Liasin veel oma lemmikut balsamikot ikka mitu head supilusikatäit. Igaks juhuks pastöriseerisin ka, 82C ja 20 minta. Võiks lausa öelda, et ootan talve:)

Anonüümne ütles ...

Kohe kohutavalt hea. Tegin eile ja üks purk läks kohe nahka:D Mina panin natuke ka muskaatpähklit ja ingverit, aga eks see ongi selline katsetamise asi:)Tore blogi ja olen juba paljusid asju proovinud. Jõudu!

dishame

Tuuli ütles ...

Dishame - küll on tore, et meeldis! Muskaat ja ingver teevad asja veel kohe kinlasti eriti maitsvaks ja eks siin mänguruumi ning avastamislusti jätkub kõigile katsetajatele :)

Gerlike ütles ...

Mu eelmine kommentaar ei jõudnud vist siia, küsin siis veel kord, et huvitav, kas seda salatit sobiks teha ka tavalise kõrvitsaga?

Tuuli ütles ...

Gerlike - hea küsimus :) Võib täitsa proovida. Kõige suurem oht on äkki see, et on veidi selline lödiks muutuv kõrvits ja siis ei pruugi kogu komplekt väga ahvatlev olla-tulla. Aga maitsekooslusesse peaks tavaline kõrvits hästi sobituma. Kui julged katsetada, anna tulemustest kinldasti teada :)

Gerlike ütles ...

Tulemus:tavalisest kõrvitsast sai püree mis segunes tomatipasta ja muude maitseainetega.No igal juhul on kõrvits ära kasutatud ja süda rahul, sest maitses see vürtsine salat või pigem siis juba kaste jube hästi!

Tuuli ütles ...

Gerlike - siis läkski nii, et kõrvitsast sai kaste. Aga kui maitse on paigas, siis ei ole see ju mingi probleem :) Tegelikult peaks muskaatkõrvist olema selline vahepealne variant, mis nii sodiks ei kee, kui tavaline kõrvits.
Tänud eksperimendi raporti eest :)

Fat Fly ütles ...

Ants Saabas.

Kas küüslauku mitte palju pole ?

Tuuli ütles ...

Ants, eks alati võib retsepti enda järgi kohandada aga mulle meeldib see just sellise korraliku küüslaugukogusega. Läbi hautades muutub küüslauk ju täiesti mahedaks :)

Fat Fly ütles ...

Ma arvasin, et on äkki liiga küüslaugune. Võtan sellise koguse küüslauku ülesse ja hakkan tegema homme. Eks ole näha kuidas ja mis tuleb. Pean enda oskustele lootma ja miks ma halvem olen söögi tegemises kui naised ? Ega ikka ei ole küll. Ma viitsin kindlasti rohkem :)