13. jaanuar 2011

Liiga hea, et olla tõsi. Slow Cooker ja rogan josh

/prindi retsept/
Kas te kõik ikka teate, et on olemas selline geniaalne köögiriist nagu Slow Cooker? Spetsiaalne elektril töötav agregaat, millega saab madalal temperatuuril ja varustusse kuuluvas keraamilises potis kerge altkuumusega pikalt haudunud toite valmistada. Mina veidi aega tagasi ei osanud sellisest köögiabilisest veel unistadagi. Kahjuks pidin selle küll endale reisilt kaasa tooma, kuna Eestist ei suutnud leida. Loodame väga olukorra paranemisele!
Aimu sain SC olemasolust järk-järgult. Esmalt pakkus suure lombi taga elav T mulle kokaraamatut "Slow Cooking" ja ülespildistatud sisukorraga tutvudes sain aru, et retseptid on mõeldud eraldi köögiriista jaoks. Loobusin ja rumal olin. Siis uurisin veidi märtsikuisesse Oma Maitsesse aeglaselt küpsevate toitude filosoofiat ja otsingusse "slow cooking" tippides annab jälle terve portsu eraldi köögiriistale ette nähtud toite. Loomulikult saab kõiki neid toite teha ka tavalises ahjus, kuid pidevalt (8-10 tundi) suurt ahju töös hoida on esiteks üsna energiakulukas ja teisalt ei julgeks ma toitu terveks päevaks jätta ilma valveta ahju küpsema.
Slow Cooker idee hakkas mind jälitama.
Eeliseid on mitmeid:
- madalal temperatuuril valmistatud toidu toiteväärtus on kõrgem kui kõrgel temperatuuril valmistatul
- võimaldab ka argipäeval valmistada pühapäevast mugavustoitu ehk õhtul ootab valmisroog töölt/koolist tulijaid
- tarbib elektrit keskmise elektripirniga võrdselt ehk märkimisväärselt vähem kui suur ahi
- on ohutu (kui USA-s toodetud elektrilise masina manualis on kirjas, et võib jätta järelvalveta toimetama, siis võib selles 250% kindel olla)
- küttekeha sisse käib keraamiline universaalne pott, mis näeb välja piisavalt esteetiline, et sellega saab toidu soovi korral lauale tõsta Tavalises ahjus võib seda keraamilist sisepotti ka loomulikult kasutada.

Siis sattusin vanale heale Inglismaale ja mis köögiriist põrnitses mind riiulilt? Haaa! Sealtsamast see SC ideoloogia lipulaeva Crock-Pot kaasa haaratud saigi. Kõrvalt riiulilt veel kokaraamat ka, kus hulganiselt SC toite suppidest kuni kookideni välja.


Pott on üsna lihtne ja samas geniaalne. Küttekeha hoiab temperatuuri "Slow" režiimis ca 77 kraadi juures ja "Fast" reziimis (mis teeb toidu umbes poole kiiremini valmis kui "Slow" režiim) 88-93 kraadi juures.
Liharoogade valmimisaeg on 8-10 tundi, teised toidud vahemikus 2-6 tundi. Tegevuskäik lihtne - küttekehale paigutub keraamiline pott, kuhu tuleb asetada kõik vajalikud ained ja siis lasta masinal lihtsalt toimetada. Esimese katsetuse tegin ära Inglismaal külas olles, kus riiulil oli teiste köögiabiliste kõrval omal kohal ka sama tüüpi pott. Tegin seakülge sinepi-mee marinaadis, mis haudus üle 10 tunni ja tulemus oli sõna otses mõttes suus-sulav.

Täna tegin oma potiga esimese katsetuse, milleks oli  lambalihaga indiapärane roog rogan josh.
Hommikul, enne kooliminekut ehk kella 9 paiku jätsin poti toimetama ja kell 17.30 koju tulles võttis vastu toatäis vürtsiseid aroome ja ülipehmeks haudunud lambaliha.
Väidetavalt eristab seda potti tavalises ahjus küpsetamisest see, et toit ei kuiva ega kõrbe.
Retsept on pärit reisil kaasatoodud raamatust Sara Lewis "Slow Cooking", kus ootavad katsetamist veel mündine lammas, härjasaba supp ja -hautis, hiina part, estragonikana, safranipirnid, mustas tees hautatud kuivatatud puuviljad jpm ahvatlevaid toite, mis kõik pikalt-pikalt potis haudunud.



Seda väga indiapärast rooga ehk rogan joshi tavalises ahjus tehes tuleks hautamisaega arvestada umbes kolmandikule SC ajale ehk siis 2-3 tundi peaks täitsa piisav olema.
Rogan joshi jaoks läheb vaja:
ca 700 gr lambaliha, tükeldatuna, rasv eemaldatud
25 gr võid
3 hakitud sibulat
3 peenekshakitud küüslauguküünt
pöidlasuurune jupp kooritud ja peeneks hakitud ingverit
1 tl kurkumit
1 tl jahvatatud koriandrit
2 tl garam masala maitseainet
2 tl jahvatatud vürtsköömneid
1 tl kuivatatud tšillihelbeid või tšillipulbrit
2 spl jahu
400 ml purk purustatud tomatit
300 ml (lamba)puljongit
100 ml kohvi- või vahukoort
värsket hakitud koriandrit
soola
1 spl suhkrut

Pane slow cooker või ahi sooja. Kuumuta pannil või ning prae kuumal pannil lihatükid igast küljest üle. Tõsta lihatükid ahjupotti. Samale pannile lisa veel võid ning prae esmalt sibulat keskmisel kuumusel ca 10 minutit, kuni see muutub klaasjaks. Lisa hakitud küüslauk, ingver, tšilli, vürtsid ja hauta veel mõned minutid. Sega juurde jahu ning pane kogu pannitäis potti liha juurde. Kuumuta puljong koos tomatikonserviga keemiseni ja lisa potti. Maitsesta soolaga ning lisa ka veidi suhkrut (mulle meeldib tomati happelist maitset suhkruga tasakaalustada).
Hauta SC "Slow" režiimil 8-10 tundi, "Fast" režiimil 5-6 tundi. Tavalises ahjus 2-3 tundi.
Valmis toidule lisa lõppjärgus koor. Juurde paku aurutatud basmati riisi.


Taldriku servale toetuvad mitte kartulikrõpsud, vaid papadumid, mis valmistatud kikerhernejahust ja maitsevad imehästi.

Serveeri koos aurutatud basmati riisiga, raputa peale hakitud koriandrit või peterselli ning kõrvele paku kas naani või pappadume (minu lemmikud, kikerherne jahust saialine, mida saab kas Piprapoest või M&S toidupoest, viimasest paraku mitte alati)

20 kommentaari:

Ragne ütles ...

Ragne loeb ja on täitsa kade sellise köögividina üle:)

Elis ütles ...

Ja Elis on ka kadeduseussi võimuse all!

Tuuli ütles ...

Peaks vist kaaluma ühe euroaluse Slow Cookerite maaletoomist :)
Ainuüksi toidublogardite seltskond lahendaks saadetise oma lugejatega koos ära.
Eriti tänuväärne on see köögividin töölkäivatele inimestele. Õhtuti ei peagi enam kiiresti kokkumiksitud või ülessoendatud toite sööma, vaid saab nautida pigem pühapäevase olemisega mugavustoitu.
Ragne - eriti sinu elutempo ja tegususe juures oleks selline abiline äraütlemata tänuväärne. Saaksid vahel öösel magamagi (see viimane on imeltev ja tunnustav tögamine) :)

tripsakas ütles ...

USAst tagasi Eestisse kolides jäin asjadest kõige rohkem puudust tundma oma kahest crock-potist. Üks oli miniatuurne, kus oli hea näiteks pidude ajal quesot pakkuda. Teine suurem oli pidevas kasutuses- hommikul ained sisse ja õhtul koju tulles maitsev söök valmis. Igasugu liha-, paja-, oaroogade valmistamiseks oli see asendamatu abimees. Ka oli suures potis näiteks mõnus pärmitaignapirukaid soojas hoida. Euroopas olen crock-potti tulutult taga otsinud, nüüd siis tean, kuhupoole silmad seada!

Tuuli ütles ...

Tripsakas - näed sa siis, millise pimeduse me siin löödud oleme ja millest meid kõiki on ilma jäetud. Olen kindel, et avastamisrõõmu poti kasutusvõimaluste osas jätkub kauaks.
Kusjuures UK-s on see köögiabiline ka väga sõbraliku hinnaga. Tesco pakkus 12-naelaseid ja igakülgsel vaatlusel täiesti korralikke potte, minu Crock Pot oli hooajaallahindluse tõttu ka 35 naelalt 17 peale alla hinnatud.
Ja ära oleksin toonud selle poti niikuinii :)

Liina ütles ...

Ma olen crock-potist jah varem kuulnud, aga pole osanud midagi arvata. Kõlab küll nagu töötava naise unistus :-)
JÄin hetkeks küll mõttesse, et olen ikka siiani oma vanade malmpottide lummuses. Iga kord, kui neid ahju panen (ja tavaliselt ikka ka mitte kuumemasse, kui 150, et siis tasa ja targu aeglaselt küpsetada), mõtlen, kuidas ema-isa need enne mu sündi juba ostsin ja tavalises ahjus (no see toa kütmise ahi, eks) oma toite valmistasid. Ei tea, kas mu potid ka lastele ükskord päranduvad? Ja kas slow-cooker ka sellise elueaga oleks? Aga ei, see polnud praegu viginana mõeldud, ma olen hetkel lihtsalt veel truu oma vanakestele :-)
Aga kui see imevidin ka Eestis müüki tuleb, no eks siis peab jõulu- või sünnipäevavanale kirjutama!

Tuuli ütles ...

Liina - sellised nostalgianõud (minu emal oli muide täpselt samasugune punane kandiline ahjupott, nagu sul ühelt pildilt nägin) on kindlasti omaette väärtusega.
Minu rahmeldamise SC teemal teeb lihtsamaks see, et kogu ahjunõude park mul ilma igasuguse nostalgilise väärtuseta. Õhinafaktor uue asja üle tuleb muidugi ka lisaks arvestada.
Aga mis on huvitav: kui tavalises soojas ahjus toitu paar lisatundi hoian, siis kipub ikka lõpuks tulemus veidi ära kuivama. Mingil mulle seni arusaamatul põhjusel hoiab aga SC toidu hästi mahlakana, kusjuures tal ei ole mingit õhukindlat kaant vm loogilist ja blondiinigeenidega naisolevusele arusaadavat põhjendust. Ka kaane all tagine läheb kohe kuivaks, kui küpsetusaeg pikemaks sättida. Ulme!

Maarja ütles ...

Üldjuhul ma ei kannata mõtet mõnest uuest masinast kööki, a vot see vigur sai maha müüdud küll :)

Anonüümne ütles ...

Veel üks kadedusest roheline blogija siin. Mõelnud olen ja retsepte olen ka sirvinud aga kaugemale pole suutnud mõelda.
Kui suur Sul see pott on?

Anonüümne ütles ...

Vaatasin, et Argoses on uks SlowCooker lausa 12 naela ainult :) http://www.argos.co.uk/static/Product/partNumber/4236045.htm

Hea, et ma Inglismaal olles sinu positust lugema sattusin!

Tuuli ütles ...

Pott on 3,3 liitrine. Lugesin kuskilt, et standardsuurus ongi 3,3-3,5 ja retseptides on tavaliselt sellest suurusest lähtutud. Selles saab süüa teha 4-6 inimesele nii et üsna paras suurus.

Inglismaal olek on küll oluline boonus :) Muide, Tescos oli ka 12-naelane SC saadaval.

Mari-Liis ütles ...

Punaste malmpottide omanikuna mina jällegi nii kui Liina ei oskakski sellest potist puudust tunda. Aga kui ta mul oleks, küll vast kasutust leiaks.
Aga kuulge, kogu selle potijutu taustal on ju rogan josh täiesti tähelepanuta jäänud! See on ju ülimalt maitsev vürtsikas ja samas mahe lambalihahautis! Ma pole küll ise seda kunagi teinud, aga söönud näiteks Tallinnas Chakras ja parimat rogan joshi sain üldsegi Dubais ühes lihtsamat sorti india söögikohas .Ei taha kohe sellele enam mõeldagi, nii hea oli:)

tiguteek ütles ...

Vanasti, kui inimestel ahjud veel olid nagu minu vanaemal, siis SC käiski nii, et päeval köeti ahju ja õhtul enne magamaminekut kui ahi oli kuumust juba maha käinud, pandi roog ahju ja hommikuks oli hautis valmis. Minule tundub see pott üks järjekordne teleturu kaup ja jään ikkagi selle juurde, et võtangi aegajalt selle aja, et küpsetan nagu mosleminaine lõkkes oma roa kasvõi 7 tundi, mitte ei osta koju riiulile mingit elektrilist potti (isegi siis kui enamus inimesi kadedusest roheliseks läheb) Ja kui mul aega pole, siis sööngi kodus viinerit!
Elektripott pole mingi asi!

Tuuli ütles ...

Kisub kirglikuks! :)
Oleks mul vaid see lõke, kus toitu üleöö küpsetada. Kamina varianti olen proovinud, aga kuna meil on ilma siibrita kamin, siis järelsoojust väga kauaks ei jagu ning pikalt kaminas küpsetada toitu ei saa.
Olen kaugel sellest, et vedada võrdusmärk näiteks vanaema ahju (kus peal sai õuest tulles mõnusalt ennast soojendada ja kus üheaegselt küpses ühepajatoit ja 3pätsi sepikut) ja elektripoti vahel. Need on kaks täiesti ise asja ja eri filosoofiat.
Igapäevaelus on peamine tööriist elektripliit ja -ahi, kus oma toidud pean valmis tegema.
Samas on minu jaoks metallkorpusega ümbritsetud elektril töötav ahi või samal põhimõttel töötav pott üsna võrdsed nähtused. Vahe on energiatarbimisel - ühel juhul kütan soojaks kogu ahju, kuhu panen poti. Teisel juhul kuumutan potti lokaalselt. Tööpõhimõte ju sama? Ma ei räägi ju mingitest suruõhu-ultraviolett vm toredatel põhimõtetel töötavatest agregaatidest, mis on tõesti naljakad, et mitte öelda hirmutavad.
Ja eks oma rolli mängib ka etteulatuv lõiv juhuks, kui jälle tööle naasen. Ei tahaks kuidagi oma kolmele lapsele 5 päeval nädalas viinerit pakkuda, et siis kahel ülejäänud päeval süümekaid korralikku toitu valmistades veidigi vaigistada.
Kusjuures Slow Cookeri lihtsust arvestades saavad sellega opereerimisega hakkama ka lapsed ise ning pole ohtu ei koos ahju pandud pannidega ahju kuumutamiseks või kogemata sisselülitatud pliidil tühja poti kuumutamiseks. Mõlemad juhtumid elust enesest, kui noorem põlvkond köögis toimetas.
Aga no eks elu näitab, kas see köögividin paigutub banaaninagi ja munakeetjaga ühte kategooriasse või leiab ka aasta pärast tänuväärset kasutamist.
Hetkel igal juhul higistab seal järjekordne ports, seekord koorene kanahautis estragoniga lapse sünnipäevaõhtusöögiks :)

coach ütles ...

Juhatati siia, et Teil pidavat nõudlus Slow Cookerite järele olema. Ma ehk huvilistele leiaks midagi. Palju enam järel ei ole. tanel.viita@gmail.com.
Vabandan kui oli soovimatu postitus.

Merit ütles ...

Kuna käin E-R 9-18 tööl, siis tundub siiski pigem selline tore abimees olevat. Et kui oleks valida viineri ja nt selle sama rogan joshi vahel, siis võtaks viimase. Isegi juhul, kui sinna natuke vähem armastust ja hoolt sisse läheb.. sest viinerisse ei lähe ju üldse:)

Ma endale seda masinat paraku täna osta ei saaks, kuna ruumipuuduse tõttu kehtib reegel "üks sisse, teine välja" (ja kiirkeedukannust ei loobuks ilmselt ka relva ähvardusel).

Tuuli ütles ...

Coach - kui kellegile soovijale see info abiks on, siis ei ole põhjust soovimatuks liigitada.

Merit - eks see kiirkeedukann ka lõppkokkuvõttes üks elektriline vidin, aga teeb elu lihtsamaks küll :) Natuke sama loogika, et iga tassitäie jaoks vett pliidil soojendada oleks tükk maad tüütum.

Ja lihtsalt lisamärkusena, et minu majapidamises ei ole ei banaaninagi ega munakeetjat ka (ega tule ka, kui keegi just vägisi ei too), aga need on olnud minu jaoks mõttetute asjade võrdkujud, kuhu kategooriasse ma keeldun liigitamast oma uut SC potti.

kiilike ütles ...

No eespool kadedusest roheline anonüümne olin mina :)
Mida rohkem siin mõtlen seda rohkem tahan seda potti ka endale. Idee sellest, et ma ei pea pidevalt pliidi juures olema ja valvama on see mida tahan. Kartuleid ja juurikaid ei ole ma enam pea 3 aastat keetnud - selle töö teeb ära aurutaja(ei kee üle, valmis saab siis ei vaja valamist jms).

Tuuli ütles ...

Kiilike - see mugavusaspekt on täitsa olemas. Ja eile proovisin SC-ga valmistada estragonikana veini-koorekastmes ohtra šalottsibulaga (vaatasin, et sul üsna sarnase loogikaga retsept blogis olemas), haudus 4 tundi ja tulemus oli selline, et mu kolm last sõid kõik topeltportsud. Kõige pisem, kes tavaliselt sööb nii, et ma jooksen talle toiduga järele, istus ja nokkis kannatlikult kanatükke taldrikult. Ise jõudsin toidu valmimise ajal tiiru linnas ära käia.
Peale seda tegin potile pai. Mulle ta meeldib :)

Maarja ütles ...

Jummel, kui mul ahi oli elamises, siis seal sees tehtud tatrapudru no ja mulgi oma jne, olid parimad, odessa ja kurbus, hakka või ahju ehitama.

A mu meelest selle poti võlu on just see, et kui pead päeval tööl olema ja õhtuks tahaks hääd hautist, siis halligi jõuab midagi valmis teha.