20. september 2010

Kõrvitsagnocchid kitsejuustu-rucola pestoga. Ja teisel moel ka

Kõrvitsagnocchid kitsejuustu-rucola pestoga olid mul juba ammu plaanis. Kesksuvel tundus kuidagi veider kõrvitsateemal hullama hakata. Kättesaadavad on ka niikuinii ainult jumal-teab-kust toodud kõrvitsad kilohinnaga 79.90 (või umbes nii).
Kõrvitsagnocchimisega tegi otsa lahti Liina Gennaro moel valmistet kõnealuse roaga. See ajas mind nüüd jälle ärevaks.
Kõrvits koju ja tegu võis alata.
Proovisin kahel moel:


esmalt kitsejuustu rucola pestoga...



... ja siis klassiku salveivõiga


Kõrvalepõikena väike sissejuhatus gnocchi teemal. See on tavapäraselt kartulist (või muust köögiviljast) ja jahust (või muust tangainest nt mannast) tehtud moodustis, kuhu võib lisada ka kohupiima, muna jne ja mis jääb kuhugi klimbi ja pasta vahepeale. Nagu ilma täidisete pelmeen või ka kneedliline. Kõik need on umbkaudsed kirjeldused, gnocchi on ikka gnocchi.
Kui sul on mõned minutid aega, siis võid gnocchide tegemist vaadata SIIT.
Lahe! Tundub ju jube lihtne.
Eufooria kahandamiseks soovitan lugeda ka Nami-nami kooskokkamise käigus kirja pandud gnocchi valmistajate kommentaare. Mõned karid siiski varitsevad.
Kõige tavapärasem serveerimisviis on tomati- või pestokastmega. Või ka miks mitte puravikukastmega. Üldiselt on gnocchi siiski algmaterjal, mis vajab kastet või lisandit.
Minu gnocchid on kartuli asemel kõrvitsast ja tuleb tunnistada, et mulle maitsevad kõrvitsa baasil tehtud gnocchid oluliselt rohkem. Rääkimata ilusast kollasest värvist.

Retsept on pärit KitchenAidi kokaraamatust (ja jäi iga kord silma, kui raamatu jälle kätte võtsin).
Vaja läheb:
750 gr kõrvitsat
2 spl võid
ca 200 gr jahu
1 munakollane
Kitsejuustu pestot, mille retsepti leiad SIIT (seekord asendasin piiniaseemned kõrvitsaseemnetega)
Parmesani
Võid
Soola ja pipart
Koori kõrvits ja lõika tükkideks. Rösti ahjus kuni kõrvitsatükid on pehmed ca 30 minutit. Püreesta. Sulata pannil või, pane kõrvits pannile ning kuumuta pannil kuni kõrvitsast on vedelik aurustunud. Sega juurde jahu ja munakollane. Maitsesta ning sõtku mõned minutid pehme ühtlase taina moodustumiseni.
NB! Kõik toodud kogused on siiski umbkaudsed, kuna ka näiteks kõrvitsad on mahlasuse ja struktuuri tõttu erinevad. Seega jälgi pigem seda, et tuleks vormitav tainas. Arvesta samas jahu paisumisega, liigse jahuga kõvaks sõtkutud tainas jääb süües tuim. Soovitatakse kasutada 00 tüüpi ehk siis väga kvaliteetset jahu, see on parima sidumisvõimega. Tainas peab olema pehme, kuid siiski töödeldav s.t. mitte jääma laua ja käte külge venides kinni.
Raamat soovitab hoida tainast külmas üleöö. Mina ei hoidnud, oli paar tundi külmas, seega ei oska kommenteerida, kui palju paremaks oleks see tulemuse muutnud.
Saputa lauale korralik hulk jahu. Rulli tainas jahusel pinnal pikkadeks 2 cm jämedusteks vorstideks, lõika ristipidi 2 cm pikkused tükid ja vajuta iga tüki peale kahvlijälg.


Aja potis keema vesi, maitsesta soolaga (vesi peab olema üsna soolane) ning pane gnocchid keevasse vette ühe kihina s.t. keeda jupikaupa. Keeda mõni minut, kuni gnocchid pinnale tõusevad. Tõsta kaussi või potti ja pane sooja seni kuni ülejäänud gnocchisid keedad.
Edasi tuleb kaste.

Variant nr 1 Esimene pool gnocchide kogusest kitsejuustu ja rucola pestoga.


Sulata pannil või, sega gnocchid võiga läbi ning lisa siis paar korralikku supilusikatäid kitsejuustu-rucola pestot.Sega läbi, aseta taldrikule, riivi peale parmesani ning maitsesta värkselt jahvatatud pipraga. Söö kohe.


Variant nr 2 Teine pool gnocchide kogusest, kõrvits ja salvei ehk see liit on taevas sõlmitud.



Salvei ja kõrvitsa imelist sobivust võid eelnevalt kontrollida veidi lihtsama roe najal ehk ahjukõrvitsaga, mis tehtud salveivõiga. Retsepti leiad SIIT.
Sulata pannil korralik kogus võid, viska sinna sisse 2-3-4-5 salveilehte ja lase salveil friteeruda ehk krõbedaks muutuda. Jälgi samas, et või kõrbema ei läheks. Kui salveilehed juba piisavalt krõbedad, kalla pannile gnocchid ja prae need kiiresti läbi. Serveeri parmesaniga ja värskelt jahvatatud musta pipraga.

Kommentaariks: imeliselt maitsesid mõlemalt. Degusteerijate kolleegium hindas isegi kitsejuustuga variandi paremaks, mis oli mulle teatav üllatus. Kartsin, et rucola mõrkjas ja kitsejuustu intensiivne maitse lämmatavad äkki kõrvitsa magususe ära. Tühjagi! Maitsete sümfoonia helises täiuslikult. Nii et taaskord tasus uudishimu panustamist.
Proovige järgi :)

15 kommentaari:

Ylle ütles ...

Nii isuäratavate piltide peale lihtsalt tuleb need kõrvitsagnocchid ära proovida.

Liina ütles ...

Tuuli, ära kekka siin oma njokkidega, ma tean küll, kus sa elad :-D
Meie Kristjan oli väiksemana nii suur verivorsti fänn, et kui ma ükskord hommikul küsisin, et mida ta hommikusöögiks tahaks, küsis ta, et kas verivorsti saaks? Vat mina võiks jällegi iga päev vähemalt korra gnocchisid vitsutada. Isegi kui selleks peab Tuuli ukse taha kobistama minema :-P

Mari-Liis ütles ...

mõlemad variandid tunduvad täiesti kohustuslikuna sel sügisel ära teha. Ülimalt isuäratavad.
Kusjuures ma olen leidnud ka köögividinatega kaasasolevatelt paberitelt igavesti toredaid retsepte: cannele-vormiga oli kaasas alti õnnestuv canneleretsept ja nuimikseriga üks mõnus majonees, mille järgi nüüd alati teengi.

Tuuli ütles ...

Liina - ma siis jätan gnocchid sulle trepi peale ootama, kui vahepeal kodust ära käima juhtun :)
Kusjuures tegelikult on üllatav see, kui erinev võib üks klimbiline olla. Ma Tšehhis elades olin ahastuses, sest kusagit ei olnud saada normaalset tavalist kartulit. Kogu seal kasvatatud kartulisaak tehakse valgeks vastikuks kleepuvaks tainaks ja seda võib osta 10 eri kujul. Tavaline kartul on umbes sama hästi saadaval kui meil pühvlimozzarella - kui ikka tükk aega otsid, küll siis kuskilt leiad. No ei maitsenud mulle nende kartuliklimbilised. Mida aga kohe kindlasti ei saa gnocchiliste kohta öelda. Ja kui arvestada, et kartuliklimbiliste puhul on ülioluline kaste, millega neid süüa ja tšehhi köök on umbes nagu saksa köök ainult veel natuke hullem...
Mari-Liis - neid vidinaga pealekauba saadud retsepte on mul ka paras kollektsioon tekkinud :) Kusjuures KitcehnAidi vidinaga sai terve suure kokaraamatu klotsi, mis on igati asjalik raamat. Ma ahne inimesena nõudsin raamatut endale ka, kuna selgus et tootega kaasas oleva üsna mõttetu ankeedi täitmisel on 250 lk mõnusaid retsepte sinu päralt. Kõrvitsagnocchid sealhulgas. Selle õndsuse eest mingi tühine ankeet täita :)))

Liina ütles ...

Arvestades, kuidas vist igal aastal antakse välja uus KA mudel mingite täiendavate vidinatega, siis ma vajaks küll üht selgitavat peatükki sel teemal. Kui osta, siis selline, et tolku oleks. Niisiis, naised, jagage kogemusi, mis KA teil on - klassikaline või täiendustega?
Ma ikka veel loodan, et läheb nii hästi ja paari lähikuu jooksul ma sele endale soetan. Mmmm...

Tuuli ütles ...

Liina - sosistan sulle, et oota Stockas kollaste kilekottide päevi (novembris vist järgmised). Säästad umbes poole rahast ja suure tõenäosusega see pakkumisse tuleb. või siis võin anda kontakti, kus saab ka päris mitu raha säästes KA kõiki asju osta. Minul on esialgu olemas kannmikser-tainasegaja-vahustajaga (leiva- ja tainategu on lausa lust) ja siis hakkliha tegemise külgepandav vidin. Grinderi tahaks ka külge osta, ma ikka pean purustama kogu aeg midagi.Vahepeal lauanõusid ja siis toitu ka. Viimast kavatsetult :)
Pastamasin on olemas, seda osta ei plaani. Vorstitoppijast ka väga puudust ei tunne. Need eelpool mainitud käivad kõik siis baasmikser-kannu juurde, lisaks jäätisemasin, teraviljaveski, purgikaane avaja, ravioolitegija jne.
Eraldi blender võiks ju ka olla, aga lauaruumi napib.
Vahemärkusena - kollaste kilekottide päeval oli päris naljakas järjekord KA leti ees - valdavalt ülikonnastatud noored mehed, varjumas mantlikrae taha ja rabamas KA tooteid. Sh ka vaene T, kelle olin suutnud eelmisel päeval tümaks rääkida apelleerides sellele, et ma ei saa ju laps kaenlas sinna kell 8 tõmblema minna. Ma olen senini väga tänulik T-le ja leib tema laual on alates sellest ilusast päevast ikka värske ja isetehtud :)

Merit ütles ...

ma ei tea gnoccidest palju ja olen neisse alati teatava eelarvamusega suhtunud. tõenäoliselt seetõttu, et mul on ei-tea-kust jäänud külge, et neid tehakse tingimata kartulitest!:) igajuhul väga vajalik retsept – tahaks kõrvitsaid realiseerida, kuid pastateoks ei ole tehnilist valmidust ja risottot on juba küllalt tehtud.

Tuuli ütles ...

Merit - mu meelest ikka väga mõnus kõrvitsaroog need gnocchid. Nagu kindlasti ka kõrvitsarisotto või ka minu poolt tehtud orsotto. Ning kõrvitsapüreesupp ingveriga on mul ka täielik nõrkus. Arvestades kõrvitsahooaja algust peavad kõik mu pereliikmed ja külalised nüüd leppima tõsiasjaga, et mõnda aega on meil eelroaks just see mõnusalt kollane ja sametine supp. Taevalik!
http://toiduteemal.blogspot.com/2010/02/korvitsasupp-ingveriga.html

Liina ütles ...

Vat seda purgiajavat oleks mul ka vaja :-)
Aga Tuuli, hästi suur aitäh vihje eest! Milleks raha maha loopida, kui kokku hoida saab, seda enam, et ega KA ei ole mingi odav lõbu. No muidugi ma tahaks ise valida, et kas vaniljevalget või salatirohelist, aga kamoon, selle eest ma tuhandeid peale ei maksaks.
Jah, ilmselt põhiliselt kasutatavad funktsioonid on ikkagi vahustamine ja taignakonksud, muu on juba kõrvalisem.
T-le kiidusõnad - ju oskas siis pingutuse taga tulevast kasu läbi näha :-) Las ma arvan, kas võttis peale KA ostmist kõrvalletist ka paki wc-paberit ja peotäie ühekrooniseid jäätiseid ka kaasa? :-)))

Tuuli ütles ...

Liina - :))) Loomulikult lahkus T umbes 15 kollase kilekotiga ühes käes (kus 1,5 liitrised šampoonid ja muu hädavajalik), KA kast teises käes ja WC paberirullide aastavaru õlal. Kust sa teadsid?!

Saadan sulle meilile oma uuringute tulemusena saadud infot.

Liina ütles ...

Me kohtusime vetsupaberi sabas :-D
Aga uuringute eest ekstra aitäh, KA on juba käeulatuses! Varsti sööb terve pere ainult vahustatud ja klopitud toite :-)

Annela ütles ...

Kuna tõin just maalt ära oma 17. 5 kilo kaaluva kõrvitsa( täpset kaalu tean, kuna mees tassis selle 3-ndale korrusele ja vedasime kaalu osas kihla), on erinevad kõrvitsaretseptid teretulnud :). Kõrvitsa ja salvei armastusest tean ka juba paar aastat tänu Anni Arro retseptile, kuhu oli lisatud ka juust, mis ei olegi väga oluline, kui aus olla. Kusjuures, lõikasin ka maha oma suurepärase salveipõõsa. Püüan seda osaliselt säilitada sügavkülmas (ei tea, kas õnnestub) ning ülejäänud osa koos kõrvitsaga lähinädalatel ära tarbida. Mis kõik tähendab, et proovin kindlasti ette võtta need salveiga gnocchid, kui mitte enne, siis järgmisel pühapäeval (kujutan juba ette kuidas need hea punase veiniga Midsomeri mõrvade kõrvale maitsevad) ja annan kindlasti teada, kuidas läks.
Homme, kuna olen haige lapsega kodus, võtan ette isetehtud puljongist "punase supi ", sest see on tõesti pizzalembeste poiste alternatiivne toit :).
Aitähh Tuuli, inspiratsiooni andmise eest :)!!

Tuuli ütles ...

Annela - sellise kaaluga kõrvits peab teil küll ikka korralik nunnukonkursi kandidaat olema. Mõneks ajaks on nüüd vist tõepoolest kõrvitsatoitude hooaeg :)
Väga armas on kuulda, et leiad inspiratsiooni ja ideid siit blogist. Eks see olegi üks eesmärk ja olen siiralt rõõmus, kui keegi midagi põnevat siit leiab.
Mina tegin eile kõrvitsasuppi karri ja kookospiimaga ja oli väga maitsev. Riputan esimesel võimalusel ka retsepti üles. Siis proovisin teha ka kõrvitsa-suitsujuustu saia ja ka see oli hästi mõnusa maitsega, rääkimata kaunist kuldkollasest värvist. Selle viimane retsept läheb novembrikuu Oma Maitsesse, seda paraku varem avalikult jagada ei saa (või siis ainult meilitsi).
Igal juhul püüan ka edaspidi lippu kõrgel hoida ja lahedaid ideid hea toidu armastajate seas jagada :)

Annela ütles ...

Kõrvitsa- kookospiimasupi retsepti jään küll ootama! Olen teinud varem kõrvitsapüreesuppi Anni moodi ja see on väga hea olnud. Üldiselt meie pere (v.a arvatud mu 6. a poeg) armastab püreesuppe.
Muidu olen su blogi juba suht ammu jälginud ja katsetanud ja vahetevahel ka kommenteerinud, seni anonüümsena. Aga kuna toiduvalmistamise maailm mulle üha enam huvitam hakkab tunduma, siis otsustasin mitteanonüümseks (huvitav, mis selle vastand on?) hakata :).

Tuuli ütles ...

Annela - tore on sind kohata oma virtuaalses köögis ja mitteanonüümsete vaste oleks on "omad" :)))
See kõrvitsasupp kookospiimaga paigutus mul küll nüüd lemmikutesse, nii et kui (kõrvitsast tehtud) püreesupid meeldivad, siis peaks see kergelt vürtsikas siidine supp kindlalt meeldima.