12. august 2010

Lõhe-ceviche

Või siis ka lõhe-seviche (esineb mõlemat kirjapilti ja ma tõesti ei tea, milline on õigem kui teine).
Seviche/ceviche on tsitrusemahlas (kõige levinum on laimimahl) marineeritud toore kala ja/või mereandide nimetus. See valmistusviis on levinud Lõuna- ja Kesk-Ameerikas ning lisaks tsitrusemahlale kasutatakse ka tšillipipart, sibulat, tomatit, küüslauku jne (variatsioone on päris palju).
Häälduse, nagu ka nimetuse osas, on andmed erinevad. Epicurious.com pakub välja sellise(d) häälduse(d):
[seh-VEE-chee, seh-VEE-cheh, seh-VEESH]
Mina olen harjunud hääldama viimase variandina toodud moel.


Tegemist on sedavõrd ülimaitsva ampsuga, et olen seda sunnitud tegema üsna väikestes kogustes (kui ma just suuremat hulka külalisi ei oota). Põhjus on üsna proosaline - kui see on külmkapis valmis "küpsenud", siis leian ma ennast varem või hiljem külmiku lähedal asjatamas, et iga natukese aja tagant üks amps põske pista. See on viisakas variant. Võib juhtuda ka seda, et seisan külmkapi ukse vahel, kahvel käes ja klaasistunud silmadega tühjendan lihtsalt kausi tühjaks. Piinlik on küll, aga see on üks väheseid toite, mille puhul mu enesekontroll mind alt veab. Järelikult tuleb teha piisavalt väike kogus ja siis kiusatusele järele anda ;)
Minu ceviche on aasiapäraseste toitude baasiks olevate maitsete koosluses marineerunud toores tükeldatud lõhefilee. Inspiratsioon pärineb Tessa Kiroselt ning selle valmistamise jaoks läheb vaja:
- 500 grammi väga värsket lõhefileed tükeldatuna ca 1,5 - 2 cm kuubikuteks
- 2-3 laimi mahl (sõltuvalt laimi suurusest, lõhetükid peaksid olema mahlaga kaetud)
- 1 punane tšillipipar väga peeneks hakitud (kes tulisema toidu sõber, võib pannan ka paar kauna)
- 1 pöidlasuurune jupp riivitud ingverit (kiuline osa viska ära ja kasuta ainult väljapigistatud mahla). Sobib ka Thai Choice riivitud ingveri vedelik otse purgist
- suur peotäis peeneks hakitud koriandrit
- 2 purustatud küüslauguküünt
- soola maitse järgi
- soovi korral paar näpuotsatäit jahvatatud vürtsköömneid (olen teinud nii vürtsköömnetega ja ilma ning mõnus on mõlemal juhul)


Aseta lõhetükid kaussi, sega laimimahl teiste marinaadi ainetega ning kalla lõhele peale. Sega hoolega läbi ja jäta külmkappi mõneks tunniks maitsestuma. Umbes nelja tunni pärast on kala parasjagu ära küpsenud.
Sobib kasutada eelroana nii röstitud saiaga, salatisse, kartuli juurde jne.
Olen proovinud teha ka sidruniga, aga laimiga variant on kordades parem. Võib lisada veel tükeldatud sibulat, tomatit jm meelepärast, aga mulle meeldib kõige rohkem just see aasiahõnguline ceviche.
Sama retsepti järgi võib valmistada ka erinevaid valge lihaga kalasid ja mereande. Valge kala puhul, mis on kuivema lihaga, võib lisada marinaadi ainetele veel veidi oliiviõli, et tulemus pehmem ja mahedam oleks.

9 kommentaari:

Liina ütles ...

Super! Ma teen ka TÄPSELT sama retsepti järgi ja no on ikka hää suutäis küll. Justnimelt need laim, tšilli, ingver, koriander ruulivad selles maitses.
Ja hääldan ma täpselt nii nagu tuju on - vahel tseviss ja vahel tsevitše.
Ah, selle hääldusega ongi nii ja naa. Mulle meeldib kangesti öelda širass (kõlab ju kuidagi apetiitsemalt nagu näiteks barbariss) ja siis tuleb vahel tõsiusklikele veinisõpradele selgitada, et ma tean küll, kuidas käib, aga mulle meeldib just nii :-D
Ühesõnaga, tühja sest hääldusest, peaasi, et maitseb.

Mari-Liis ütles ...

nojah, palju õnne, jälle saime oma toore kala postitused ühte päeva ära mahutada:P
Seda sinu cheviche't sööks isegi klaasisitunud pilgul külmkapiukse vahel, maitsekooslus juba on nii isuäratav! ma olen siiani öelnud tseviss, nüüd katsun siis õigemini end väljendada, kui meelde tuleb.

Mari-Liis ütles ...

klaasistunud, vabandust:D

Tuuli ütles ...
Autor on selle kommentaari eemaldanud.
Tuuli ütles ...

Mari-Liis :))) (seda siis nii toore kala postituse ajastuse kui ka "klaasistunud" vääratuse kohta. Ja nagu mainisin, nibin-nabin oleksin ka rohelisi paprikaid täitma ja seda teemat postitama hakanud).
Aga see hääldus on jah suhteliselt vähetähtis pisiasi, mis hää roa nautimist ei takista. Olen lihtsalt ise vahel hätta jäänud, kui ettekandja üllatunud näol vaatama jääb ja proovinud siis erinevaid hääldusvariante. Aga no sageli on probleem ka ettekandjate keelelises "harituses", kes "paejja" hääldust ja menüüs olevat paellat ei suuda ühte viia.
Või et kas brušetta või brusketta jne :)

Piret ütles ...

No, mul jääb üle nüüd vaid innukalt peaga kaasa noogutada. Olen minagi sellest roast sõltuvuses ja hääldusest segaduses:)

Kätrin ütles ...

Ma nüüd pean ka pärast eelnevaid kommentaare seda rooga kindlasti tegema. Tekkis aga küsimus, et kui kaua maitsestumine aega võtab?

Tuuli ütles ...

Kätrin - Tessa raamatus on mainitud maitsestumise ajaks 4 tundi. Tegelikult olen mina esimesed ampsud juba paari tunni pärast põske pistnud ja on ka täitsa hea. Järgmisel päeval ka hea. Kogu aeg on hea :)))

Kätrin ütles ...

Väga hea - homsele sünnipäevalauale saab kohe katsetatud!