16. juuni 2010

Valges veinis aurutatud karbid

Et kõik ausalt ära rääkida, pean alustama sellest, et käisin täna väga vahval üritusel Solarise keskuses. Teemaks siis alkoholivabad kokteilid ja mul oli õnn osaleda žürii töös, et 30-st kokteilist oma lemmikud välja selekteerida. Maitseid oli põnevaid ja intrigeerivaid, seetõttu oli ka valiku tegemine üsna keeruline. Aga mitte sellest ei tahtnud ma rääkida...
Kuna kõik kokteilid serveeriti jääga ja ma olin hommikuse söömaga, siis kella kuueks, kui kokteilide degusteerimise maraton lõppes, oli mu sisemus täiesti härmas ja hambad külmast plagisemas. Kiire käik Solarise toidupoodi ja kindel soov õhtusöögiks midagi soojalt söödavat kaasa haarata. Ja mida saaks samas kiirelt valmistada.

Värsked sinikarbid tundusid olevat hea mõte. Need kaasa haarasingi. Kusjuures karpidega tuleks silmas pidada seda, et vaatamata hiiglaslikuna tunduvale kogusele tuleks igale inimesele arvestada 0,5 kg - 1 kg karpe, vastavalt siis sellele, kas tegemist eel- või põhiroaga.
Et postitus hiigelpikk ei tuleks, siis see õpetus, kuidas karpidega koputades suhelda ja selle abil kõlbulikud välja selekteerida, on SIIN. Väga emotsionaalne ja seksika aktsendiga kokaonu, kas pole. Sibula hääldus onjooonina jms :)
Pese karbid külma vee all, eemalda habe, kui see karbi "ukse vahelt" välja ripub. Katkised karbid viska ära. Samuti need, kes ennast koputades kinni ei tõmba (võta seda kui paratamatust, et mingi osa läheb prügikasti, see käib karpidega toimetamise juurde, nii kahju kui ka ei ole).
Mina kasutasin õli asemel võid (no minu meelest on kohe parem maitse), hautasin minutikese-paar selles paar hakitud šalottsibulat ja küüslauku, paraja pundi hakitud peterselli ja tunde järgi soola. Kallasin potti korraliku koguse valget veini, lasin keema tõusta, sinna sisse läbikoputatud ja elumärgiga karbid, kaas peale ja 5 minutit kaane all auru sees. Vahepeal raputa potti, et kuumus ühtlaselt leviks. Valmis karp = avatud karp (kui ei ole avanenud, ära söö). Voila! Tõeline fast food ja härmas sisemus sai hetkega üles sulatatud. Head värsket saia ka veel juurde kastme kokkukaapimiseks. Mis sa hing veel kolmapäevasest päevast tahad!

Karpide kastmeks võib kasutada nii valget veini, siidrit, kookospiima koort. Räägivad veel õllest, aga see kooslus tundub mulle veidi õõvastavana. Tomatit võib ka lisada. Maitseürdiks tüümiani, basiilikut, koriandrit. Tšilliga variant on väga maitsev. Tegelikult on variatsioone lõputult ja vahel on kohe väga mõnus oma mereanni kirele järele anda.

10 kommentaari:

Ragne ütles ...

.. pärast tänast üritust juba oled jõudnud blogida?!...kiire neiu:)

Tuuli ütles ...

Ragne - mul ju see eelis, et kojusõit veidi lühem kui Pärnusse minejatel :)

Mari-Liis ütles ...

kas mitte kolmapäev ei olnud kunagi aegade hämaruses see päev, kus Controventos ainukese kohana tallinnas sai karpe?:)
Ma käisin peale kokteilimaratoni Kaupsi toidukast läbi. Miski õieti ei isutanudki, vaatamata sellele, et kõhus oli veidi vesine ja lääge tunne:) Silm jäi pidama toorestele külmut. hiidkrevettidele, tegin valges veinis laimi ja koriandriga. Nii et ka mereanniteema.

Tuuli ütles ...

Mari-Liis - ei tea, kas tuleb järeldada, et suur kogus jääkülma jooki viib mõtted mereandidele. Või on see jälle see lahutatud kaksikute teema :)))

Juc ütles ...

Oi, midagi minule. Ma olen täielik moules´i haige. :) Eriti meeldivad mulle valge veini kastmes, millesse on veidi karrit pandud. Ajasid nüüd sellise isu peale, kust ma nüüd siin maal neid saan. :)

Tuuli ütles ...

Juc - oi see karriga variant tundub küll väga põnev. Ma ise olen teinud aasiapärasest variandist tšilli, kookospiima ja koriandriga. Maailmarändurina oskad äkki soovitada, millist karrit tasuks eelistada. Indiapäraste maitsete osas olen hakanud eelistama East Endi, ei anna võrreldagi Santa Maria ja Meira analoogidega.

Juc ütles ...

Kusjuured naljakal kombel oled seda karriga varianti söönud mitmes kohas Prantsusmaal. Ma usun, et see East Endi oma sobib suurepäraselt. Või tee ise :). Kahjuks ei saa ma öelda, et oleksin ise teda teinud kunagi. Mul on üks vana postitus ka karrikastmes karpide teemal, vt http://jucjaco.blogspot.com/2009/02/seigeldes-meenutustes-rannakarbid.html

Maris ütles ...

Ah et sellised karbid valmisid kolmapäeva õhtul... Ma vist ka homme Kalakala ukse taga :-)

tiguteek ütles ...

no tegelikult saabuvad õiged "muulid" ehk siis Vahemere omad teisipäeviti ja reedeti. Kala-kala omad saabuvad tõesti kolmapäeval ja pärit Taanist. Taani muulid on kahjuks masinaga eelpuhastatud ja ei ole soolased- nad vajavad keetmisel soola ja maitset ikka paika ei saa. Õige moules ei vaja ei puljongit, curryt ega muud tugevat maitseainet- värske karp on supermaitsev ka "nature"- grillil või potipõhjas avanenud- peale head persillade'i oliivõliga. Taani sinimerekarbi liha on pehme konsistentsiga, see on teine miinus...

Maris ütles ...

Vaat kui kasulik info. Kust neid Vahemere "muule" osta saab? Tahaks kohe mõlemat korraga proovida:-)